Про підсумок дослідно-експериментальної роботи педколективу школи протягом 2008-2013 років можна ознайомитись тут

Отримавши статус спеціалізованої, школа, як експериментальний майданчик Черкаського ОІПОПП, розпочала роботу над проблемою “Розвиток обдарувань, здібностей, інтересів, нахилів дитини, формування високої духовної культури шляхом використання можливостей індивідуальної, гурткової роботи з предметів гуманітарно-естетичного циклу”.

Після п'яти років експериментальної роботи педколектив школи знову включається у нову дослідницько-еспериментальну роботу уже як експериментальний навчальний заклад всеукраїнського рівня.

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

НАКАЗ

м. Київ

13.05.2008 р. № 404

Про проведення дослідно-експериментальної

роботи на базі експериментального навчального

закладу – Шевченківської спеціалізованої

загальноосвітньої школи-інтернату з поглибленим

вивченням предметів суспільно-гуманітарного

профілю Черкаської обласної ради

З метою розробки й апробації функціонально-змістової моделі формування національної свідомості й самосвідомості учнів засобами класичного та національного мистецтва

НАКАЗУЮ:

1. Схвалити ініціативу педагогічного колективу загальноосвітньої школи-інтернату з поглибленим вивченням предметів суспільно-гуманітарного профілю Черкаської обласної ради (директор Терещенко Л.Д.) та затвердити Заявку на проведення дослідно-експериментальної роботи за темою „Формування національної свідомості й самосвідомості учнів засобами класичного та національного мистецтва” (додаток 1).

2. Підтримати клопотання Головного управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації (лист від 19.03.2008 р. №487/01) та рішення Комісії з проблем виховання дітей та учнівської молоді Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (додаток 2) щодо надання загальноосвітній школі-інтернату з поглибленим вивченням предметів суспільно-гуманітарного профілю Черкаської обласної ради статусу експериментального навчального закладу всеукраїнського рівня.

3. Затвердити Програму дослідно-експериментальної роботи за темою „Формування національної свідомості й самосвідомості учнів засобами класичного та національного мистецтва” на 2008-2013 роки (додаток 3) та Програму І етапу дослідно-експериментальної роботи на 2008 рік (додаток 4).

4. Призначити науковими керівниками експерименту: Беха І.Д., директора Інституту проблем виховання АПН України, доктора психологічних наук, дійсного члена АПН України (за погодженням); Кириленко С.В., кандидата педагогічних наук, начальника відділу моніторингу освітньої діяльності та педагогічних інновацій Інституту інноваційних технологій та змісту освіти Міністерства освіти і науки України; Назаренко Г.А., кандидата педагогічних наук, заступника директора з наукової та видавничої роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників; науковими консультантами експерименту: Мельниченко В.М., кандидата історичних наук, доцента, завідувача кафедри гуманітарних дисциплін та методики Черкаського ОІПОПП; Щербенко С.К.,методиста з предметів художньо-естетичного циклу лабораторії виховної роботи Черкаського ОІПОПП.

5. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (в.о. директора Завалевський Ю.І..):

5.1. Надавати організаційну та науково-методичну допомогу педагогічному колективу загальноосвітньої школи-інтернату з поглибленим вивченням предметів суспільно-гуманітарного профілю Черкаської обласної ради.

5.2. Заслухати звіт про роботу експериментального навчального закладу у червні 2009 р.

5.3. Розмістити даний наказ на сайті Міністерства освіти і науки України www.mon.qov.ua.

5.3. Головному управлінню освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації (Фещенко О.В.) надавати допомогу педагогічному колективу загальноосвітньої школи-інтернату з поглибленим вивченням предметів суспільно-гуманітарного профілю Черкаської обласної ради щодо забезпечення необхідних умов для організації та проведення дослідно-експериментальної роботи.

6. Контроль за виконанням даного наказу залишаю за собою.

Міністр І.О. Вакарчук

Тема експерименту:

„Формування національної свідомості й самосвідомості учнів засобами класичного та національного мистецтва”

Дослідно-експериментальна робота за темою «Формування національної свідомості й самосвідомості учнів засобами класичного та національного мистецтва здійснювалась відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 13.05.2008 року № 404 «Про проведення дослідно-експериментальної роботи на базі експериментального навчального закладу – Шевченківської спеціалізованої загальноосвітньої школи-інтернату з поглибленим вивченням предметів гуманітарно-естетичного профілю Черкаської обласної ради протягом 2008-2013 років».
Національна самосвідомість –це усвідомлення особистістю себе часткою певної спочатку етнічної, потім – національної спільноти; оцінка себе як носія етнічних, національних цінностей, що склалися у процесі тривалого історичного розвитку етнічної та національної спільноти; самореалізація як суб’єкта етносоціальної поліетнічної дійсності.

Мета дослідження :

виявити зміст, технології та психолого-педагогічні умови процесу формування національної свідомості й самосвідомості учнів засобами класичного та національного мистецтва.
/Files/images/yaschuk/Рисунок2.png

Шляхи формування національної свідомості й самосвідомості учнів на уроках та у позакласній діяльності

проектно-пошукова діяльність класів з вивчення особливостей етнічних культур;
колективні творчі справи для розробки та проведення тижнів етнічних культур;
організація інформаційного забезпечення, використання комунікаційних технологій;
екскурсії до визначних місць регіону, держави, ознайомлення з історичними постатями, представниками різних етнічних культур;
збір матеріалів про життя та творчість видатних діячів мистецтва регіону, держави, які презентували самобутню етнічну культуру;
використання місцевого краєзнавчого матеріалу з проблеми міжетнічних відносин;
вивчення та використання у позакласній діяльності фольклорних традицій та звичаїв різних етнічних меншин;
соціально-психологічні тренінги з розвитку міжетнічної толерантності;
творчі інтелектуальні аукціони на основі знань, отриманих про культуру та мистецтво етнічних груп;
заочні подорожі до виставкових залів, музеїв, архітектурних пам’яток, які є надбаннями представників етнічних культур;
проведення демократичних діалогів в контексті відносин між різними етносами, з метою формування культури спілкування; дотримання правових норм;
зустрічі з представниками різних етнічних культур.
/Files/images/yaschuk/Рисунок1.png

Тематика педагогічних рад та методичних рад

«Зміст діяльності педагогічного колективу щодо формування національної самосвідомості учнів засобами класичного та національного мистецтва»;
«Організація краєзнавчо-пошукової роботи, прилучення учнів до історії і культури рідного краю»;
«Формування в учнів цілісної художньої картини світу, відчуття причетності до національної культури через пряму співучасть у мистецькому житті»;
«Відродження у позакласній роботі школи нетрадиційних форм виховних заходів, спрямованих на виховання патріотизму, національної свідомості й самосвідомості учнів»;
«Про практичну апробацію, корекцію комплексу методів та технологій формування національної свідомості й самосвідомості учнів засобами класичного й національного мистецтва в навчальному процесі»;
«Національна самосвідомість особистості. Її особиста ідентифікація зі своєю нацією, вірою в її духовні сили та майбутнє»;
«Шляхи оновлення позакласної роботи школи з виховання національної свідомості учнів».

Науково-практичні конференції та психолого-педагогічні семінари

«Проблема філософсько-світоглядної підготовки учнів. Шляхи формування їх національної свідомості»;
«Шляхи поєднання організаційно-педагогічної, родинно-сімейної, національно-культурної, просвітницької діяльності вчителів, батьків, учнів, місцевої громади»;
«Про культуру міжетнічних відносин учнів»;
«Етичні взаємини вчителя й учня як засіб гуманного виховного впливу на особистість»;
«Національна ідея як концентрований вплив цілісних орієнтацій українського народу: віхи історичного розвитку».

Спецкурси за розробленими педагогами школи програмами:

Епоха і особистість. Визначні постаті України (8-11 клас);
Історія етнічних мистецтв України (8 клас);
Художня культура України (10-11 клас);

Курси за вибором:

« Мова – генетичний код народу» (10 клас)
«Практикум із синтаксису української мови» (11 клас).

Популяризація результатів дослідно-експериментальної роботи здійснювалась на районних, обласних та всеукраїнських заходах:

- Всеукраїнська конференція керівників центрів туристсько-краєзнавчої роботи в Україні (09 вересня 2010 року);
- Методологічний семінар-практикум «Актуальні проблеми формування творчої особистості», який був проведений спільно з науковцями Черкаського університету імені Б.Хмельницького, за участю академіка-секретаря відділення педагогіки і психології вищої школи НАПН України, доктора педагогічних наук, професора, дійсного члена НАПН України М.Б.Євтуха та члена-кореспондента НАПН України, доктора педагогічних наук, професора, ректора Черкаського національного університету імені Б.Хмельницького А.І.Кузмінського (21 січня 2011 року);
- Всеукраїнська конференція, присвячена 140-річчю з дня народження Лесі Українки, за участю доктора педагогічних наук, професора Київського національного університету ім. Т. Шевченка, проректора Міжнародного народного університету ім. Г. Сковороди Г.М. Сагач (26 лютого 2011 року);
- Всеукраїнський семінар-практикум «Інноваційні технології формування національної свідомості та самосвідомості дітей і учнівської молоді засобами класичного та національного мистецтва» за участю методиста вищої категорії відділу інноваційний технологій та дослідно-експериментальної роботи Інституту інноваційних технологій і змісту освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України Номеровської О.П., кандидата педагогічних наук, проректора з наукової роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників Назаренко Г.А. (16 вересня 2011 року);
- районні семінари учителів початкових класів, учителів хімії та біології, географії, християнської етики, заступників директорів з навчально-виховної роботи;

Методичні посібники

• «Літературний твір як засіб формування національної свідомості старшокласників» (Дзеціна І.В.);
• «Виховання загальнолюдських якостей учнів засобами інсценізації української казки» (Махненко С.С.);
• «Формування у молодших школярів інтересу до математики засобами народознавства» (Гриб О.В.);
• «Загальнолюдські надбання зарубіжної літератури як засіб формування національної свідомості учнів» (Савченко Ю.А.);
• «Формування національної самосвідомості учнів на уроках історії України. Методичний посібник. 9 клас» (Сорич І.В.);
• «Історичне краєзнавство в контексті формування національної свідомості школярів» (Сорич І.В.);
• «Формування національної свідомості і самосвідомості учнів засобами позакласної діяльності» (Скрипник Г.Л.).

Навчально-методичні збірники

• «Мистецтво України», «З історії України», «Видатні постаті України» (Амеліна Л.П.);
• «Моя Україно – червона калино». Тематичний збірник диктантів і переказів з української мови (Дзеціна І.В., Артеменко О.В., Мороз Я.В.);
• Збірник задач для початкової школи з використанням прикладів з народознавства (О.В.Гриб);
• «Квіти – символи України». Збірник народознавчого матеріалу. Приказки, загадки, легенди, перекази, сценарії. (Кацевич Л.О.);
• «Українські народні казки англійською та українською мовами» (Амеліна Л.П.);
• Збірки учнівських творчих робіт «Мій рідний край – 2009», «Мій рідний край – 2010», «Мій рідний край – 2011», «Легенди і перекази рідного краю», «20 років незалежності України» (Сорич І.В.);
• «Українське мистецтво в минулому та сучасному» (Збірка сценаріїв та позакласних заходів вчителів: Прісич Н.М., Редченко Ю.В., Забожко І.М., Бардадим О.М.);
• «Виховання національної свідомості і самосвідомості учнів на уроках естетичного циклу» (розробки уроків комп’ютерної графіки, декоративно-прикладного мистецтва, художньої культури, музичного мистецтва та музично літератури вчителів Стовповенко Л.О., Даніліної В.О., Прісич Н.М, Баранової Т.М., Кузьменко Л.І.).

Методичні рекомендації в контексті досліджуваної проблеми.

  1. Педагогічним колективам загальноосвітніх шкіл:

1.1.Сприяти оволодіння культурою, системою цінностей власного етносу, усвідомленню на цій основі етнічної приналежності й формувнню етнічної свідомості і самосвідомості.

1.2. Сприяти становленню етнонаціональної свідомості і самосвідомості на основі формування цілісного уявлення про етнічну картину українського суспільства, усвідомлення взаємозв’язку етнокультур у минулому і імайбутньому, спільної до всіх етносів долі і мети.

1.3. Виховувати інтерес до життя і культури інших етносів та адекватного сприйняття їхнього ромаїття, позитивного ставлення до культурних розбіжностей.

1.4.Формувати потребу у контактах з оточуючими людьми – представниками різних етносів, виховувати гуманне ставлення, повагу до почуття честі й гідності представників інших етносів.

1.5.У формування культури міжетнічних відносин старшокласників використовувати:

- проектну діяльність вихованців, яка відіграє особливу роль, адже почуття трансформуються у цінність саме через діяльність;

- проводити соціально-психологічні тренінги з розвитку міжетнічної толерантності, демократичні діалоги в контексті відносин між різними етносами з метою формування культури спілкування;

- використовувати місцевий краєзнавчий матеріал з проблеми міжетнічних відносин;

- практикувати проведення творчих інтелектуальних аукціонів на основі знань, отриманих про культуру та мистецтво етнічних груп;

- вивчати та використовувати в позакласній діяльності фолькльорних традицій та звичаїв різних етнічних меншин;

- використовувати місцевий краєзнавчий матеріал з проблеми міжетнічних відносин;

- організовувати екскурсії до визначних місць регіону, держави, знайомити з історичними постатями, представниками різних етнічних культур;

- збирати матеріали про життя та творчість видатних діячів мистецтва і культури регіону, держави, які презентували самобутню етнічну культуру;

- практикувати проведення творчих справ для розробки та проведення тижнів етнічних культур і мистецтва;

- дбати про інформаційне забезпечення використання комунікаційних технологій;

- проводити заочні подорожі до виставкових залів, музеїв, архітектурних пам’яток, які є надбаннями представників етнічних култур;

- практикувати проведення зустрічей з представниками різних етнічних культур.

1.6 Вчителям музики та образотворчого мистецтва, художньої культури, історії культури і мистецтва, формувати уявлення учнів про різноманітні форми мистецтва (архітектуру, живопис, скульптуру, декоративно-прикладне мистецтво, музичне мистецтво), про мистецтва різних етносів які проживають на території. Вчити дітей аналізувати ці твори.

1.7. В кожному навчальному закладі продовжити створення виховного середовища, яке плекає національно сформовану особистість українця, використовуючи українську пісню, музичну спадщину, літературні джерела, художню культуру і ін.

1.8. З метою підвищення рівня національної свідомості і самосвідомості рекомендуємо впровадження у навчально-виховний процес програми спецкурсів «Видатні постаті України», факультативу з історії України «Полікультурна історія України», гуртків «Ми – українці», «Сини Вітчизни» та ін.

1.9. Необхідно впроваджувати в практику роботи інтегровану програму з формування національної свідомості, інноваційних форм навчання і виховання (індивідуальні навчально- виховні проекти, очні та заочні екскурсії по рідному краю та по Україні , виставки творчих робіт учнів, майстер-класи вчителів, предметні тижні та позакласні заходи).

2. Добре було б у навчальних програмах з історії України збільшити кількість годин на вивчення історії рідного краю, історії культури українського народу та їнших етносів, які проживають на території України. Розширити коло визначних історичних постатей, які відігравали важливу роль у боротьбі за незалежність, сприяли розвиткові матеріальної і духовної культури країни.

3. У навчальний матеріал підручників і посібників бажано включити документи і матеріали, що висвітлюють основні проблеми історії українців, етносів, які проживають на території України; розробити дидактичні, за допомогою яких можна можна більш ефективно формувати національну свідомість учнів.

4. Готувати і педагогів до роботи по вихованню у старшокласників культури міжетнічних відносин (робота нашої школи над проблемою формівання національної свідомості і самосвідомості учнів підтвердила необхідність цього).

Кiлькiсть переглядiв: 239

Коментарi